Na tym etapie obróbki korzystam z elementów omówionych w następujących punktach pełnego opisu programu:
Zakładam, że zostały wykonane operacje opisane w poprzednim punkcie, a w katalogu roboczym znajdują się pliki niezbędne do wykonania kalibracji materiału źródłowego (dark.lst, dark.pic, offset.pic).
Tak jak w przypadków offset lub dark zaczynamy od konwersji plików RAW na CFA (polecenie Digital photo->Decode RAW files). Również w tym przypadku wszystkie przekonwertowane pliki trafią do katalogu roboczego.
Cała kalibracja (usunięcie offset'a i dark'a, podzielenie przez flat'a, "załatanie" gorących pikseli) może być wykonana automatycznie przy pomocy jednego polecenia (Digital photo->Preprocessing), do tego jednak konieczny jest komplet plików kalibracyjnych. Ponieważ nie dysponuję flat'em muszę wykonać kolejne kroki, czyli polecenia: Digital photo->Remove offset, Digital photo->Remove dark, Digital photo->Cosmetic correction (rys.2.1)
Rys.2.1. Kalibracja materiału źródłowego
W tym przypadku nazwy plików wynikowych (Output generic name) ustawiłem takie same jak plików źródłowych. Można oczywiście zapisać wyniki operacji do plików o innych nazwach, nie ma jednak powodu mnożyć plikow i powiększać objętość katalogu roboczego - oryginalne pliki CFA nie będą już potrzebne.
W tym punkcie dysponujemy pojedynczymi klatkami z usuniętym offset'em i dark'iem. Wszystkie dotychczasowe operacje były wykonywane na plikach zawierających zdjęcia w postaci RAW. Przed wykonaniem dalszych działań należy je przekonwertować na format RGB lub B&W. Służy do tego polecenie Digital photo->Sequence CFA conwersion... (rys.2.2).
Rys.2.2. Konwersja na RGB
Będę konwertował piki do postaci kolorowej (RGB) wybrałem więc opcję Color. Na tym etapie zazwyczaj pozostawiam skalibrowane pliki CFA, podaję więc inną nazwę dla plików wynikowych. Pozwala to na szybki powrót do tego punktu obróbki, gdyby dalej coś poszło nie tak, lub gdybym chciał złożyć czarno-białą wersję zdjęcia.
Pliki RGB należy teraz wyrównać, czyli dopasować tak aby te same elementy znajdowały się w tych samych punktach na wszystkich klatkach. Wykonujemy polecenie Processing->Stellar registration (rys.2.3). Przed uruchomieniem tej funkcji w pewnych przypadkach należy zaznaczyć obszar lub gwiazdę, która będzie punktem odniesienia - zależy to od wybranej metody wyrównania (więcej w pełnym opisie programu). W przypadku przykładowego materiału wykonam wyrównanie na jedną gwiazdę, muszę więc na pierwszej klatce w sekwencji wskazać pojedynczą gwiazdę, zaznaczając wokół niej niewielki prostokąt. W miarę możliwości należy wybrać jasną, ale nieprzepaloną i dobrze odseparowaną od innych gwiazdę w okolicy centrum kadru.
Rys.2.3. Wyrównanie klatek
Po wybraniu funkcji należy określić rozmiar sekwencji oraz nazwy plików źródłowych i docelowych. Podobnie jak w innych tego typu funkcjach nazwy te mogą być takie same, jednak zdecydowanie nie polecam tej metody. Stosunkowo często wyrównanie klatek nie udaje się i trzeba je powtórzyć - jeżeli pliki wynikowe nadpiszą źródłowe trzeba będzie powtórnie wykonać konwersję, a może nawet kalibrację (jeżeli nie mamy wyników poprzedniego kroku obróbki). Bezpieczniej jest zapisać wyniki operacji w nowych plikach i usunąć źródła dopiero gdy mamy pewność, że wyrównanie przebiegło prawidłowo.
Dodatkowo musimy zdecydować o metodzie wyrównania. W przypadku tego materiału prowadzenie było poprawne, montaż dobrze ustawiony i nie wystąpiła widoczna rotacja pola. Tak jak napisałem powyżej wystarczy wyrównanie na jedną gwiazdę, wybrałem więc opcję One star.
Wyrównane klatki można już złożyć w jedno wynikowe zdjęcie. Wykonujemy polecenie Processing->Add sequence (rys.2.4).
Rys.2.4. Złożenie klatek
Poza nazwą sekwencji wyrównanych klatek i liczbą plików należy określić sposób złożenia. W tym przypadku wybrałem dodawanie z normalizacją (opcja Normalize if overflow), dzięki temu zabezpieczam się przed przypadkiem gdy jasne partie obrazu po dodaniu przekroczą wartość 32768 (nie będzie efektu "wypalenia").
Wynik działania polecenia powinien być dokładnie przeanalizowany - jeżeli operacja wyrównania nie została przeprowadzona poprawnie obraz będzie podwójny (lub ogólniej zwielokrotniony). Należy to dokładnie sprawdzić oglądając zdjęcie przy różnie ustawionych poziomach. Czasami źle wyrównana będzie tylko pojedyncza klatka, a w takim przypadku przesunięty obraz będzie słabo widoczny.
Jeżeli wyrównanie i złożenie klatek przebiegło prawidłowo wynikowe zdjęcie należy zapisać wprowadzając polecenie:
save m44
W tym punkcie można usunąć wszystkie pliki robocze, czyli wynik konwersji na RGB, wyrównane klatki oraz skalibrowane CFA (jeżeli nie planujemy wersji B&W).